1. Wprowadzenie
- Informacje organizacyjne
- Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem projektowym: wymagania metodologiczne dotyczące zarządzania ryzykiem w projektach w obecnym okresie programowania funduszy UE 2014-2020 – wytyczne KE – PCM, model COSO
- Omówienie założeń metodologii zarządzania ryzykiem w projektach wg najpopularniejszych metodologii zarządzania projektami np. Prince2, Agile, OpenPM
- Zarządzanie ryzykiem w projektach współfinansowanych z funduszy UE a obowiązki sektora publicznego związane z zarządzeniem ryzykiem – podobieństwa i różnice omówione na podstawie wybranych elementów standardów kontroli zarządczej
2. Zarządzanie ryzykiem – od teorii do praktyki
- Omówienie i wyjaśnienie definicji dotyczących zarządzania ryzykiem, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, ryzyko rezydualne, apetyt na ryzyko, mapa ryzyka itd.
- Cele i zasady zarządzania ryzykiem – w jakim celu dokumentujemy proces zarządzania ryzykiem?
- Czy wprowadzenie procedury zarządzania ryzykiem w projekcie jest kosztownym i pracochłonnym działaniem? – przykłady skutecznych, bez kosztowych wdrożeń
- Omówienie zakresu procedury zarządzania ryzykiem – prezentacja przykładowych metod dokumentowania analizy ryzyka
- Omówienie najpopularniejszych technik pozwalających na przeprowadzenie analizy ryzyka np. analiza SWOT, technika delficka, samoocena środowiska zarządzania itp.
- Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem w projekcie?
- identyfikacja i określenie celów projektu np. za pomocą metodologii SMART
- identyfikacja zadań służących realizacji celów
- określenie zdarzeń mających wpływ na osiągniecie wyznaczonych celów – identyfikacja ryzyka
- analiza ryzyka zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw
- określenie odpowiedniej reakcji na istotne zagrożenia
- podejmowanie działań zaradczych – wprowadzanie dodatkowych mechanizmów kontrolnych
- informowanie o wynikach zarządzania ryzykiem
- monitorowanie wyników zarządzania ryzykiem
- Warsztaty – przeprowadzenie na wybranych przykładach identyfikacji i analizy ryzyka oraz przygotowanie podsumowania
- Warsztaty – określenie czynników ryzyka, na podstawie których instytucja pośrednicząca określa projekt jako ryzykowny
- Warsztaty – jakie sygnały wskazują, iż projekt należy ocenić jako potencjalnie zagrożony – lista tzw. „czerwonych flag”
- Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów i metod dokumentowania analizy ryzyka należy się wystrzegać?
3. Podsumowanie
- przedstawienie najistotniejszych źródeł informacji, materiałów, podręczników, publikacji związanych z analizą ryzyka w projekcie
- analiza ryzyka a najnowsze trendy w zarządzaniu z ostatnich lat