DZIEŃ I
Zadanie na rozgrzewkę
1. Rozumienie natury stresu
- Stres – nasz sprzymierzeniec czy wróg?
- Pomocnik – proste narzędzie: „Ocena poziomu niepokoju”
- Rozumienie mechanizmu stresu biologicznego i psychologicznego
- Pomocnik – proste narzędzie: „Ocena stresu w miejscu pracy”
2. Ja w stresie
- Czy stresuje nas to samo?
- Zdrowotne skutki stresu. Na co, dlaczego i jak muszę uważać, o co zadbać?
- Czy jesteśmy odporni na stres? Co determinuje skuteczność w sytuacjach trudnych?
3. Podejście do czasu
- Refleksja nad czasem własnym w trzech wymiarach. Rozumienie naszych stylów działania w pracy i możliwości organizmu (wydajność, koncentracja, motywacja oraz rytm dnia)
- Czy i jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
- Techniki zarządzania sobą jako sposoby na nadmierne przeciążenia i wypalenie
- Pomocnik – proste narzędzie: „Zmiany życiowe – lista kontrolna”
4. Antystresowa ściąga
- Co robić ze stresem, aby przeciwdziałać jego konsekwencjom? – walczyć, kontrolować, poddać się, niwelować?
- Czy mogę zarządzać emocjami i czym są wakacje w weekend?
- Ważna przypowieść na zakończenie dnia
DZIEŃ II
1. Moje nastawienie w kontakcie z klientem
- Znajomość siebie samego w kontakcie z klientem?
- Czy można budować w sobie pozytywne nastawienie?
- Przekonania i stereotypy, własne ograniczenia, nawyki i możliwości
2. Komunikacja społeczna jako jedna z kluczowych umiejętności w życiu
- Źródła kłopotów w porozumiewaniu się
- Czym tak naprawdę jest skuteczna komunikacja i jak ją stosować?
- Jak nawiązać kontakt z osobą odmienną niż ja?
- Słuchanie ze zrozumieniem
- Jak rozpoznawać potrzeby klienta?
- Komunikacja niewerbalna jako wsparcie budowania wiarygodności przekazu
3. Narzędzia komunikacji w odniesieniu do obiekcji „trudnego klienta”
- Trudny klient i jego reakcje, postawy, zachowania
- Argumentacja i przekonywanie do swoich racji
- Czym jest język korzyści?
4. Manipulacje ze strony klientów.
Sedno perswazji kontra sedno manipulacji
- Komunikacja z tego samego poziomu, czy z różnych? Odczytywanie ukrytych komunikatów
- Czym są „brudne chwyty” w kontaktach i komunikacji? Jak je rozpoznać i co z nimi robić?
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami – komunikat ja, stawianie granic; reagowanie na emocje niezadowolonego klienta