A. Przyczyny zjawisk korupcyjnych – teorie nadużyć
- Trójkąt nadużyć – presja, okazja, racjonalizacja
- Kierunki presji na pracowników sektora publicznego
- Teoria anomii – potrzeby realizowane w pracy, zachowanie w sytuacji pokusy – konflikt między korzyściami i wartościami, racjonalizacje uzgodnione społecznie, sposoby rozbijania anomii
- Teoria wybitych okien – rola reagowania na naruszenia zasad etycznych w celu tworzenie środowiska bezpieczeństwa etycznego i zapobiegania korupcji
B. Dwie definicje korupcji
- Korupcja jako nadużycie – definicja Transparency International
- Korupcja jako przestępstwo – ustawa o CBA i kodeks karny
C. Przestępstwa korupcyjne, zasady odpowiedzialności karnej i pułapki prawa karnego
- Korzyści należne i nienależne
- Korzyści majątkowe i osobiste
- Korzyść dla kogoś innego
- Pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną i funkcjonariusza publicznego
- Przekupstwo i sprzedajność w sektorze publicznym
- Płatna protekcja
- Nadużycie uprawnień
- Cztery formy popełnienia przestępstwa – sprawstwo, usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo, odpowiedzialność karna za ułatwienie przestępstwa korupcyjnego
- Uniknięcie lub złagodzenie kary dla wręczającego i przyjmującego
- Poświadczenie nieprawdy
- Utrudnianie zamówienia publicznego
- Czy kodeks karny określa minimalną wartość łapówki?
- Czy dowód wdzięczności jest łapówką? Wykładnie Sądu Najwyższego
D. Ćwiczenie – czy to przestępstwo?
- Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia
E. Postępowanie w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych zgodnie z wytycznymi CBA i regulacjami wewnętrznymi ministerstwa
- Zachowanie w sytuacji otrzymania propozycji korupcyjnej
- Zachowanie w sytuacji sugestii o charakterze korupcyjnym
- Zachowanie w sytuacji nacisków o charakterze korupcyjnym lub podejrzenia korupcji
- Prawny i społeczny obowiązek zawiadomienia o przestępstwie – kogo obowiązuje i w jakim zakresie?
F. Konflikt interesów
- Pojęcie konfliktu interesów w sektorze publicznym. Konflikt interesów jako nadużycie o charakterze korupcyjnym
- Poziomy interesu prywatnego i publicznego
- Psychologiczne czynniki zaburzające bezstronność
- Zasada unikania konfliktu interesów
- Trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany. Sposoby unikania
- Nepotyzm i kumoterstwo
- Konflikt interesów w zamówieniach publicznych: przepisy Prawa zamówień publicznych, składanie oświadczeń o konflikcie interesów, częste błędy
- Konflikt interesów w Kodeksie postępowania administracyjnego. Zasady wyłączenia pracownika
- Źródła i skutki konfliktu interesów. Konflikt interesów jako zabójca zaufania i karier
- Regulacje wewnętrzne w zakresie unikania konfliktu interesów w ministerstwie
- Konflikt interesów – jak sobie radzić?
G. Ćwiczenie – czy to konflikt interesów, jak należy postąpić?
- Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia
H. Prezenty, przejawy gościnności, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość a zaczyna korupcja?
- Wytyczne prezentowe CBA
- Reguła wzajemności Cialdiniego. Wpływ niekorupcyjnych korzyści na obdarowanego
- Różnica między przekupstwem a „budowaniem relacji”. Prezenty jako czynnik konfliktu interesów
- Dobra reguła prezentowa i uzasadnione wyjątki
- Polityka prezentowa ministerstwa
- Prezenty i przysługi wewnątrz urzędu a ryzyko konfliktu interesów
- Prezenty między jednostkami publicznymi a ryzyko konfliktu interesów
I. Ćwiczenie – przyjąć czy odmówić?
- Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia
J. Systemowe przeciwdziałanie korupcji na poziomie urzędu
- Kontrola zarządcza jako podstawa dla programów antykorupcyjnych
- Metody zarządzania postawami etycznymi pracowników: zarządzanie strachem, zarządzanie ryzykiem i zarządzanie przez wartości
- Wartości ministerstwa
- Kultura organizacyjna. Kultura uczciwości a środowisko bezpieczeństwa etycznego
- Procedury a wartości
- Podejście systemowe: ISO 37001 Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. Wytyczne CBA
- Rozwiązania wdrożone w ministerstwie
- Rola przełożonego. Postawy przełożonych. Przywództwo i zaangażowanie
- Rola koordynatora programu antykorupcyjnego
- Role pozostałych pracowników
- Zarządzanie ryzykiem korupcyjnym. Obszary i stanowiska szczególnie narażone na ryzyko korupcyjne
- Rozpoznawanie symptomów zjawisk korupcyjnych
- Kanały zgłoszeniowe i ochrona sygnalistów. Dyrektywa o ochronie sygnalistów i projekt ustawy. Zasady ochrony sygnalisty i obowiązki w zakresie tworzenia kanałów zgłoszeniowych
- Osłona antykorupcyjna. Na jakich zasadach warto korzystać?
“Antykorupcja” szkolenie – weź udział w wersji otwartej lub zamów wewnętrzne dla pracowników swojej jednostki