szkolenia dla sfery budżetowej

. Przeciwdziałanie korupcji i konfliktowi interesów

W celu zapoznania się z propozycją programu szkolenia, prosimy kliknąć w hasło „PROGRAM SZKOLENIA

PROGRAM SZKOLENIA

A. Przyczyny zjawisk korupcyjnych – teorie nadużyć

  1. Trójkąt nadużyć – presja, okazja, racjonalizacja
  2. Kierunki presji na pracowników sektora publicznego
  3. Teoria anomii – potrzeby realizowane w pracy, zachowanie w sytuacji pokusy – konflikt między korzyściami i wartościami, racjonalizacje uzgodnione społecznie, sposoby rozbijania anomii
  4. Teoria wybitych okien – rola reagowania na naruszenia zasad etycznych w celu tworzenie środowiska bezpieczeństwa etycznego i zapobiegania korupcji

B. Dwie definicje korupcji

  1. Korupcja jako nadużycie – definicja Transparency International
  2. Korupcja jako przestępstwo – ustawa o CBA i kodeks karny

C. Przestępstwa korupcyjne, zasady odpowiedzialności karnej i pułapki prawa karnego

  1. Korzyści należne i nienależne
  2. Korzyści majątkowe i osobiste
  3. Korzyść dla kogoś innego
  4. Pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną i funkcjonariusza publicznego
  5. Przekupstwo i sprzedajność w sektorze publicznym
  6. Płatna protekcja
  7. Nadużycie uprawnień
  8. Cztery formy popełnienia przestępstwa – sprawstwo, usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo, odpowiedzialność karna za ułatwienie przestępstwa korupcyjnego
  9. Uniknięcie lub złagodzenie kary dla wręczającego i przyjmującego
  10. Poświadczenie nieprawdy
  11. Utrudnianie zamówienia publicznego
  12. Czy kodeks karny określa minimalną wartość łapówki?
  13. Czy dowód wdzięczności jest łapówką? Wykładnie Sądu Najwyższego

D. Ćwiczenie – czy to przestępstwo?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

E. Postępowanie w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych zgodnie z wytycznymi CBA i regulacjami wewnętrznymi ministerstwa

  1. Zachowanie w sytuacji otrzymania propozycji korupcyjnej
  2. Zachowanie w sytuacji sugestii o charakterze korupcyjnym
  3. Zachowanie w sytuacji nacisków o charakterze korupcyjnym lub podejrzenia korupcji
  4. Prawny i społeczny obowiązek zawiadomienia o przestępstwie – kogo obowiązuje i w jakim zakresie?

F. Konflikt interesów

  1. Pojęcie konfliktu interesów w sektorze publicznym. Konflikt interesów jako nadużycie o charakterze korupcyjnym
  2. Poziomy interesu prywatnego i publicznego
  3. Psychologiczne czynniki zaburzające bezstronność
  4. Zasada unikania konfliktu interesów
  5. Trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany. Sposoby unikania
  6. Nepotyzm i kumoterstwo
  7. Konflikt interesów w zamówieniach publicznych: przepisy Prawa zamówień publicznych, składanie oświadczeń o konflikcie interesów, częste błędy
  8. Konflikt interesów w Kodeksie postępowania administracyjnego. Zasady wyłączenia pracownika
  9. Źródła i skutki konfliktu interesów. Konflikt interesów jako zabójca zaufania i karier
  10. Regulacje wewnętrzne w zakresie unikania konfliktu interesów w ministerstwie
  11. Konflikt interesów – jak sobie radzić?

G. Ćwiczenie – czy to konflikt interesów, jak należy postąpić?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

H. Prezenty, przejawy gościnności, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość a zaczyna korupcja?

  1. Wytyczne prezentowe CBA
  2. Reguła wzajemności Cialdiniego. Wpływ niekorupcyjnych korzyści na obdarowanego
  3. Różnica między przekupstwem a „budowaniem relacji”. Prezenty jako czynnik konfliktu interesów
  4. Dobra reguła prezentowa i uzasadnione wyjątki
  5. Polityka prezentowa ministerstwa
  6. Prezenty i przysługi wewnątrz urzędu a ryzyko konfliktu interesów
  7. Prezenty między jednostkami publicznymi a ryzyko konfliktu interesów

I. Ćwiczenie – przyjąć czy odmówić?

  1. Dyskusja nad zbiorczymi wynikami ćwiczenia

J. Systemowe przeciwdziałanie korupcji na poziomie urzędu

  1. Kontrola zarządcza jako podstawa dla programów antykorupcyjnych
  2. Metody zarządzania postawami etycznymi pracowników: zarządzanie strachem, zarządzanie ryzykiem i zarządzanie przez wartości
  3. Wartości ministerstwa
  4. Kultura organizacyjna. Kultura uczciwości a środowisko bezpieczeństwa etycznego
  5. Procedury a wartości
  6. Podejście systemowe: ISO 37001 Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. Wytyczne CBA
  7. Rozwiązania wdrożone w ministerstwie
  8. Rola przełożonego. Postawy przełożonych. Przywództwo i zaangażowanie
  9. Rola koordynatora programu antykorupcyjnego
  10. Role pozostałych pracowników
  11. Zarządzanie ryzykiem korupcyjnym. Obszary i stanowiska szczególnie narażone na ryzyko korupcyjne
  12. Rozpoznawanie symptomów zjawisk korupcyjnych
  13. Kanały zgłoszeniowe i ochrona sygnalistów. Dyrektywa o ochronie sygnalistów i projekt ustawy. Zasady ochrony sygnalisty i obowiązki w zakresie tworzenia kanałów zgłoszeniowych
  14. Osłona antykorupcyjna. Na jakich zasadach warto korzystać?

Antykorupcja” szkolenie – weź udział w wersji otwartej lub zamów wewnętrzne dla pracowników swojej jednostki


antykorupcja szkolenie

TERMINY SZKOLENIA

Name Position
Przeciwdziałanie korupcji i konfliktowi interesów 06.06.2024 - 06.06.2024 Warszawa
O nas

KRS: 0000364556
REGON: 241710203
NIP: 6342760734

Numer rachunku

ING BANK ŚLĄSKI
17 1050 1399 1000 0023 5086 5685

Kontakt

Instytut Szkoleniowy
A&D Sp. z o.o.
ul. Nowolipki 28A/16
01-019 Warszawa

Pozostałe
szkolenia
Newsletter