szkolenia dla budżetu

Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji urzędniczej

W celu zapoznania się z propozycją programu szkolenia, prosimy kliknąć w hasło „PROGRAM SZKOLENIA

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Zakres obowiązywania K.p.a.
  2. Ochrona danych osobowych w procedurze administracyjnej – realizacja przez pracowników administratora obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO.
  3. Przyjmowanie i rozpatrywanie podań, wniosków – różnice w zakresie skuteczności składania wniosków rozpatrywanych na podstawie przepisów K.p.a. oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  4. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne i ich wpływ na prowadzenie postępowań, realizowanych w trybie oraz na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego:
    – nowe brzmienie zasady pisemności, załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji – zastosowanie praktyczne; zasada współdziałania organów dla dobra postępowania – jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek, zasady zwołania posiedzenia w trybie współdziałania; zasada przyjaznej interpretacji przepisów prawa; pewności prawa; równego traktowania, proporcjonalności, współdziałania organów dla dobra postępowania, polubownego rozstrzygania spraw spornych, dwuinstancyjności; – ostateczność, prawomocność, wykonalność decyzji administracyjnej (art. 7a, 7b, 8, 13, 15 i 16 § 3 k.p.a.) – omówienie na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA.
  5. Strony postępowania administracyjnego – ustalanie stron postępowania. Podmioty posiadające legitymację czynną w postępowaniu – udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym.
  6. Uprawnienia informacyjne dziennikarzy, osób prawnych, radnych, Posłów i Senatorów na Sejm RP, innych organów administracji publicznej w zakresie prawa do informacji oraz dostępu do informacji w sprawach z prowadzonych przez organ postępowań administracyjnych – omówienie na przykładzie orzecznictwa.
  7. Wyłączenie pracownika – przesłanki, forma, skutki ocena zasadności wyłączenia, wymogi i konstrukcja postanowienia o wyłączeniu/odmowie wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu).
  8. Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym – zasady udzielania, forma/ postać dokumentu, skutki. 
  9. Poświadczanie kopii dokumentów przez upoważnionego pracownika organu na potrzeby prowadzonego postępowania (omówienie zasad obowiązujących w K.p.a.) oraz poświadczania na potrzeby kontroli – różnice w upoważnieniach.
  10. Zasady dokonywania doręczeń w postępowaniu administracyjnym – z omówieniem nowych regulacji wynikających z obowiązywania ustawy o doręczeniach elektronicznych.
  11. Doręczanie elektroniczne – aktualny stan prawny (przepisy uchylone, ale obowiązujące do dnia poprzedzającego dzień zaistnienia obowiązku stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych), doręczanie przez e-PUAP – skuteczność
  12. Obowiązujące zasady doręczeń – doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi – prawidłowe doręczanie małżonkom (stronom postępowania) – doręczanie do miejsca zamieszkania, – doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie, – skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata (czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi w każdym miejscu w którym zastanie adresata) – doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do “państw trzecich”, doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym – doręczenie a związanie organu.
    Wniosek złożony mailem – nowy tryb postępowania – nowelizacja K.p.a.
  13. Terminy załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym oraz zasady obliczania terminów:
    zasady wynikające z art. 36 – 38 K.p.a (obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji określonej w art. 36 par. 1 K.p.a);
    obliczanie terminów – początek i koniec terminów liczonych w dniach, tygodniach, miesiącach, latach, uchybienie terminu, przywrócenie terminu (art. 58 K.p.a) – omówienie na przykładach;
  14. Postępowanie z wnioskami z żądań udostępnienia informacji publicznej w sprawach dotyczących prowadzonych przez organ postępowań administracyjnych.
  15. Postępowanie administracyjne:
    wszczęcie postępowania (art. 61-66) – (ustalanie daty wszczęcia postępowania – czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień usunięcia braków w przypadku braków formalnych (analiza orzecznictwa WSA i NSA);
    zawieszenie postępowania (art. 97-103);
    umorzenie postępowania (art. 105);
  16. Zmiany w obszarze postępowania dowodowego:
    nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych/prawnych na korzyść strony (art.81a);
    wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnie z żądaniem strony (art. 79a); Posiedzenie jako forma przyspieszenia zajęcia stanowiska przez organ współdziałający:
    usprawnienie współdziałania organów (art. 106 § 6 i art. 106 K.p.a);
    dowody w postępowaniu administracyjnym: dokumenty, nagrania, anonimy.
  17. Prawo strony do wniesienia ponaglenia – forma pouczenia, przykłady – instytucja ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie (art. 36-38 k.p.a.).
    Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie – przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie. Niezbędne elementy zawiadomienia, termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu. Odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy. Bezczynność organu w orzecznictwie.
    Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
  18. Decyzje – katalog wymogów decyzji (art. 107 k.p.a., art.127 § 1k.p.a) – pouczenie o prawie do zrzeczenie się odwołania i skutkach; najczęstsze błędy przy sporządzaniu decyzji administracyjnej, odwołania od decyzji.
  19. Wadliwość decyzji – prostowanie, uzupełnianie i wyjaśnianie treści decyzji administracyjnej.
  20. Postępowanie odwoławcze:
    zrzeczenie się prawa do odwołania – art. 107 § 1, art. 127a k.p.a.;
  21. Postępowanie w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków DZIAŁ VIII K.p.a. – (art. 221-240) – z omówieniem rozpatrywania petycji (różnice w postępowaniu z wnioskami, skargami, petycjami regulowanymi ustawą o petycjach)
    – prawidłowe kwalifikowanie wpływających do organu, sygnałów obywatelskich – wystąpień zaliczanych do kategorii skarg, wniosków, petycji oraz skutki ich błędnej kwalifikacji;
  22. Obowiązki organów administracji publicznej związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg, wniosków, petycji wynikające z Konstytucji RP, K.p.a., ustawy o petycjach oraz RODO.
  23. Charakterystyka postępowania skargowo – wnioskowego jako szczególnego rodzaju instytucjonalnej kontroli społecznej nad podmiotami administracji publicznej (art. 221-240).
  24. Pojęcie i zakres przedmiotowy skargi (rozpatrywanej na podstawie Działu VIII K.p.a.).
  25. Pojęcie i zakres przedmiotowy wniosku (rozpatrywanego na podstawie Działu VIII K.p.a.).
  26. Prawidłowa kwalifikacja wpływających sygnałów obywatelskich do kategorii skarg, wniosków, petycji – omówienie najczęściej popełnianych błędów przy ich kwalifikacji, rejestracji oraz skutki z tym związane. Wskazanie rodzajów pism, których nie należy kwalifikować do kategorii spraw rozpatrywanych w ramach skarg i wniosków oraz petycji. Wskazanie różnicy pomiędzy wnioskiem a petycją.
  27. Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków. Postępowanie ze skargami i wnioskami przekazywanymi do wiadomości, anonimowymi, zawierającymi określone żądania zawiadomienia innych organów o popełnianych czynach, noszących – w ocenie nadawcy wystąpienia – znamiona przestępstwa. Realizacja obowiązków wynikających z RODO.
  28. Braki formalne skargi/wniosku, treść wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia (omówienie poprzez wzory formularzy).
  29. Terminy załatwiania skargi, wniosku, zasady ich liczenia oraz obowiązek pouczenia o prawie do ponaglenia w odniesieniu do skarg.
  30. Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych na działalność pracowników.
  31. Postępowanie z żądaniami udostępnienia akt postępowania skargowego.
  32. Ochrona skarżącego i jej granice – ochrona danych osoby składającej skargę/ ochrona skarżącego – art. 225 K.p.a. Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych przez radnych, posłów i senatorów.
  33. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku – forma oraz wymogi formalne zawiadomienia.
  34. Obowiązki informacyjne wobec adresata skargi, wniosku wynikające z art. 13 RODO – omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
  35. Różnice pomiędzy skargą załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII K.p.a, a skargą załatwianą w trybie toczącego się postępowania administracyjnego – obowiązek przestrzegania przez organy rozpatrujące skargi realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej – na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA.
  36. Organizacja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.
  37. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg, wniosków – prowadzenie dokumentacji z zakresu rozpatrywania skarg, wniosków w świetle przepisów kpa i instrukcji kancelaryjnej – (wykład połączony z samooceną – warsztaty).
  38. Efektywność kontroli przyjmowania i sposobu rozpatrywania skarg i wniosków mająca m.in. na celu zmniejszenie liczby skarg uznawanych za zasadne.
  39. Udział prasy i organizacji społecznych w trybie rozpatrywania skarg i wniosków.
  40. Ochrona danych osobowych wynikająca z RODO w postępowaniach ze skarg, wniosków, petycji – realizacja przez administratorów obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO – omówienie przepisów obowiązującej od 4 maja 2019 r. ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.U. z 2019 r. poz. 730.w odniesieniu do skarg, wniosków , petycji.
  41. Podsumowanie przedstawionej tematyki, przeprowadzenie samooceny z organizacji przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków.

Name Position
O nas

KRS: 0000364556
REGON: 241710203
NIP: 6342760734

Numer rachunku

ING BANK ŚLĄSKI
17 1050 1399 1000 0023 5086 5685

Kontakt

Instytut Szkoleniowy
A&D Sp. z o.o.
ul. Nowolipki 28A/16
01-019 Warszawa

Pozostałe
szkolenia
Newsletter