Moduł wstępny / wprowadzający
1. Przywitanie i wstępne ustalenia
- Przywitanie i przedstawienie się, trener i uczestnicy
- Ustalenie zasad współpracy
- Podanie tematyki szkolenia
- Omówienie stosowanych metod pracy
2. Lodołamacz – Ankieta anonimowa z pytaniem: „Moje życzenia do efektów szkolenia?”
- Analiza wyników ankiety i fokus na wnioski.
- agadnienie _ Jaka jest wartość naszego czasu?
- Jaki interwał czasu pracujemy skutecznie i wydajnie? Czy kapitał naszego czasu jest ograniczony?
- Czy z czasem obchodzimy się tak samo jak z pieniędzmi?
Moduł I – Zarządzanie zadaniami w czasie oraz zarządzanie kalendarzem
1. Czym jest czas?
- Czy warto zajmować się czasem?
- Czy warto zajmować się zarządzaniem i organizacją pracy własnej i przełożonego
- Czym zarządzamy czasem, czy sobą w danym nam czasie?
2. Auto test „Wykorzystuj swój czas” – diagnozujący ewentualne obszary problemów z zarządzaniem czasem
3. Ćwiczenie: Jaki jest twój zegarek?
- Subiektywne poczucie czasu i niebezpieczeństwa z tym związane
- Prokrastynacja – „trudność” dotykająca 25% pracujących osób i dużej liczby menedżerów
4. Cele – drogowskazy naszych działań
- Ćwiczenie wprowadzające (w zespołach)
- Czym jest cel, potrzeba, proces, stały rozwój i marzenia (kreacja)
- Sposoby definiowania celów indywidualnych
- Definicja celu wg J. F. Kennedy’ego
- Cele WARTO, SMART i SMARTIS
- Moje cele – ćwiczenie planowania celów życiowych i zawodowych
Moduł II – Proces planowania realizacji (wdrożenia) wg Dale Carnegie
1. Jaki jest cel planowania?
- Jaki jest cel tworzenia obrazu przyszłości
- Jakie są rodzaje planów (długoterminowe, średnioterminowe, krótkoterminowe, miesięczne, tygodniowe, dzienne)
- W jaki sposób planować / rezerwować czas na realizacje zadań?
2. Podstawowe reguły i zasady planowania (pracownika specjalisty i menadżera)
- Sytuacja zagęszczenia interwałowego oraz nacisku permanentnego
3. Planowanie w różnych perspektywach czasowych
- Metoda planowania zadaniowego – metoda KANBAN
- Planowanie „do” i „od” deadline’u
- Metoda Gantta – planowanie długoterminowe np. plany roczne
- Ćwiczenie – planowanie długofalowe wyznaczona metoda
- Co warto wiedzieć – zasada Parkinsona, a prowadzenie spotkań i zebrań zespołowych
4. Reguły i zasady wspierające procesy realizacji zadań w pigułce
- Zasada Gausa w planowaniu
- Reguły kształtowania dnia (początek, przebieg, zakończenie dnia)
- Podział zadania na odcinki
- Rozpraszacze – określenie i przeciwdziałanie
- „Złodzieje czasu” – ograniczenie ich oddziaływania
5. Wydajność a efektywność
- Krzywa REFA i krzywa zakłóceń a ich wpływ na organizację pracy
Moduł III – Priorytety
1. Paradygmat Pilny i Ważny
- Matryca Eisenhowera i jej zastosowanie w praktyce
2. Zasada Pareta w odniesieniu do realizacji zadań
- Cele firmy – zadania szefa
3. Ćwiczenie w 2 zespołach – priorytetyzowania narzuconych zadań
Moduł IV – Wybrane metody z Programu Efektywnej Pracy wg. Kerry Gleesona
1. Poznanie zasad PEP i porywanie ich z regułami zarzadzania czasem
- „Zrób to od razu ” – likwidacja spraw na później
- Komunikuj się od razu
- Rutynowe czynności i ich grupowanie – „bloki czasowe”
- Organizacja dokumentów, czyli prawdziwe znaczenie terminu „sprawa w toku”
- Organizacja stanowiska pracy i jej wpływ na czasową realizacje zadań
Moduł V – Jak komunikować się skutecznie
1. Repetytorium zasad skutecznej komunikacji
- Ćwiczenie – model procesu komunikacyjnego
- odzwierciedlanie
- parafrazowanie
- klasyfikowanie – jakie pytania sprzyjają wyjaśnieniom
2. Umiejętności komunikacji – techniki komunikacyjne
- jasne wyrażanie oczekiwań
- wspieranie rozmówcy
- wyrażanie uznania i dowartościowanie
- konstruktywna krytyka
- przyjmowanie krytyki
3. System komunikacyjny w organizacji
- obieg informacji (drzewo informacyjne) prawidłowy i nieprawidłowy
- gromadzenie i przechowywanie informacji
- pionowe i poziome komunikowanie się
- szumy informacyjne i inne nieprawidłowości w przepływie informacji
- usprawnianie i poprawa efektywności systemu informacyjnego instytucji
4. Komunikacja wewnętrzna jako aspekt kultury firmy
- komunikacja formalna i nieformalna
- narzędzia komunikacji wewnętrznej firmy
- obieg dokumentów
- styl kierowania jako czynnik kształtujący zasady komunikowania się w zespole i firmie
5. Przyczyny konfliktów czyli psychologia trudnej rozmowy
- komunikacyjne gry i utarczki
- płaszczyzny Analizy Transakcyjnej
- rozbieżność celów i rozbieżność zdań (punkt widzenia)
- kanały komunikacji z rozmówcą – wybrane elementy Programowania Neurolingwistycznego
- woda i ogień a skuteczność oddziaływania – bieguny introwersji i ekstrawersji
- wkradanie się w cudze łaski – oblicza ingracjacji
6. Rozwijanie umiejętności współpracy w sytuacjach pozornie niesprzyjających zespołowości
- dochodzenie do konsensusu w sytuacji konfliktu
- podejmowanie decyzji grupowej na zasadzie konsensusu
7. Autodiagnostyka
- analiza cech osobowości i nawyków decydujących o umiejętności komunikowania się, oddziaływania na innych oraz o podatności na wpływ
Moduł VI – Asertywność wyrażana poprzez słowa i czyny
1. Agresja – asertywność – uległość
- Ćwiczenie: co daje mi postawa, asertywności, uległości asertywności
- Ćwiczenie Wypracowanie asertywnych odpowiedzi w zadanych sytuacjach
- Asertywność fizyczna – specjalna mowa ciała
2. Negocjacje, a asertywność
- Co należy wiedzieć na temat stylów negocjacji
- Dobór stylu do sytuacji – moje prawo asertywnego wyboru
- Dyplomacja zamiast stanowczego „nie”
- Wybrane taktyki negocjacyjne (np. Columbo, bleff, zdechła ryba, udany szok, itp.)
Moduł VII – Obsługa „trudnego klienta” i „klienta VIP”
1. Pytania otwarte i zamknięte w obsłudze klienta
2. Empatia i asertywność w kontaktach z trudnym klientem
- Praktyczne wdrożenie tezy: „Traktuj innych (trudnych klientów) tak, jak sam chciałbyś być traktowany!”
- Pozytywne i obiektywne wnioskowanie dotyczące zastrzeżeń klienta
3. Język korzyści w obsłudze oraz obsłudze trudnego klienta
- Język korzyści i argumentacji
- Struktury pomocne w obsłudze reklamacji i zastrzeżeń
4. Jak komunikować się skutecznie w sytuacjach spornych?
- Jak rozmawiać ze zdenerwowanym klientem?
- umiejętna kontrola poziomu emocji klienta/ rozmówcy oraz poziom emocji własnych
- zarządzanie emocjami w sytuacji ataku klienta
- postawa „piorunochronu” w kontakcie ze zdenerwowanym klientem
- elementy technik radzenia sobie ze stresem (ćwiczenia odstresowujące)
- Struktury wypowiedzi hamujące ataki i agresje nietypowego klienta